:: KONCEPCIA ::
koncepcia školy ::
Predškolské vzdelávanie predstavuje počiatočný stupeň verejného vzdelávania
organizovaného a riadeného požiadavkami a pokynmi MŠSR. Súčasná vzdelávacia
politika v SR vychádza z presvedčenia, že sa človek musí vzdelávať po celý život
a že by mal mať záujem na svojom vzdelávaní, učení i poznaní, ktoré mu umožňuje
dokonalejšiu a bohatšiu interakciu so svetom. Za dôležitý prvopočiatok
tohto procesu je považované predškolské vzdelávanie.
Koncepcia predškolského vzdelávania v našej materskej škole je založená na
takých zásadách, ako i ostatné odbory a úrovne a riadi sa nasledujúcimi cieľmi:
orientuje sa na to, aby si dieťa od útleho veku osvojovalo základy kľúčových
kompetencií a získavalo tak predpoklady pre celoživotné vzdelávanie.
Vzdelávací program s názvom
„Hráme sa
a spoznávame svet“
je spracovaný v súlade s Programom výchovy a vzdelávania pre deti v materských
školách. ŠVP je otvoreným dokumentom umožňujúcim ďalší rozvoj školy a
skvalitnenie vzdelávania. Zámery školy obsahujú všetko, čo je pre život človeka
najcennejšie – darom rozdávať, láskať, zahrievať teplom citov a lásky ku
všetkému okolo nás.
Vzdelávací program konkrétne špecifikuje filozofiu a ciele školy, podmienky,
metódy a formy výchovy a vzdelávania, vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami
(deti s poruchami reči, deti nadané), spoluprácu s rodičmi, personálne a
pedagogické zaistenie a podmienky pre riadenie materskej školy. Jeho súčasťou je
pedagogická evalvácia a spôsob vyhodnocovania.
Vzdelávací program umožňuje pedagógom v jednotlivých triedach pracovať
samostatne, tvorivo, s uskutočňovaním svojich nápadov a s uplatnením svojej
odbornej spôsobilosti.
Vzdelávací program je určený nie len pedagogickým zamestnancom, ale i rodičom,
deťom a ostatným zamestnancom MŠ, tiež partnerom MŠ.
Hlavné ciele rozvoja
školy:
1. Skvalitnenie
a modernizácia vzdelávania
– súčasná vzdelávacia politika v SR vychádza z presvedčenia, že sa človek musí
vzdelávať po celý život a že by mal mať záujem na svojom vzdelávaní, učení i
poznaní, ktoré mu umožňuje dokonalejšiu a bohatšiu interakciu so svetom. Za
dôležitý predpoklad tohto procesu je považované predškolské vzdelávanie a ako
také dnes nachádza významnou podporu verejnosti.
2. Všetky
činnosti orientujeme k tomu, aby si dieťa od útleho veku osvojovalo základy
kľúčových kompetencií a získalo tak predpoklady pre celoživotné vzdelávanie.
Ciele, ktoré si stanovila
škola v ŠVP:
• Obohacovať
detské poznanie prostredníctvom zážitkov, vzbudzovať túžbu po poznaní
• Rozvíjať
sociálnu interakciu, empatiu, nadväzovať neagresívne vzťahy
• Zabezpečiť
deťom citovú pohodu a istotu
• Zlepšovať
estetiku prostredia
• Skvalitňovať prácu s talentovanými deťmi
• Špeciálna
starostlivosť o deti s vadami reči
• Vnímanie a
rešpektovanie multikultúrnej spoločnosti
Zameriavame sa na:
1) dieťa -
stojí v centre záujmu všetkých zúčastnených, venujeme pozornosť tomu, čo
prežíva, cíti, čo sa učí, na uplatňovanie jeho názorov, nápadov, pripomienok,
na jeho aktivitu.
2) rozvíjanie
emocionálnej inteligencie dieťaťa
2) vytváranie
zdravého životného štýlu
3) vytváranie
ekologických postojov
4) vytváranie
základov pre prácu s informáciami
5) výtvarné a
dramatické činnosti
6) logopedickú
prevenciu , špeciálnu starostlivosť o deti s vadami reči
Formy vzdelávania
Vzdelávanie je uskutočňované vo všetkých činnostiach a situáciách,
ktoré sa v priebehu dňa vyskytnú, vzájomne vyváženým pomerom spontánnych a
riadených aktivít. Majú charakter hry, zábavy a zaujímavých činností pre deti.
Špecifickú formu predstavuje didakticky zacielená činnosť, v ktorej
pedagóg s dieťaťom napĺňa konkrétne vzdelávacie ciele formou zámerného i
spontánneho učenia. Toto učenie je založené na aktívnej účasti dieťaťa, na
zmyslovom vnímaní, zážitkovom a kooperatívnom učení, hrou, spravidla v menšej
skupine či individuálne. Obmedzujeme učenie odovzdávaním hotových poznatkov a
slovných poučení. Všetky tieto činnosti obsahujú prvky hry a tvorivosti.
Vzdelávanie prebieha na základe integrovaných blokov. Obsah blokov vychádza zo
života detí, je pre ne zmysluplný, zaujímavý a užitočný.
Dennou súčasťou práce pedagóga je tvorivá improvizácia, resp. pružné a citlivé
reagovanie na okamžitú situáciu.
Deti so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (deti z Detského domova v
Sečovciach) sú vzdelávané podľa individuálnych vzdelávacích plánov, v
súlade s ich potrebami.
U
detí s vadami reči uskutočňujeme individuálnu logopedickú starostlivosť.
O priebehu individuálnej logopedickej starostlivosti a postupoch uskutočňovania
logopedických cvičení informujeme rodičov detí pravidelne, úzko s nimi
spolupracujeme.
Na
komplexnej starostlivosti o tieto deti sa podieľajú aj ďalší odborní zamestnanci
ŠPPP v Sečovciach, OPPP v Trebišove – logopéd, psychológ, špeciálny pedagóg.
Individuálne vzdelávacie plány využívame i pri práci s deťmi s odkladom
školskej dochádzky.
Vo
vzdelávaní ponúkame i ďalšie aktivity formou rozširujúcej ponuky, ktoré
vedú učiteľky našej MŠ (pozri: Aktivity).
Medzi
obľúbené formy napĺňajúce zámery vzdelávania patrí množstvo doplnkových akcií (
napr. plavecký výcvik, spoločné akcie rodičov a detí, výlety, besedy, kultúrne
akcie, výstavy apod.), ktoré organizujeme v priebehu celého roka.
|